to MBA or not to MBA
Bu sektörde pazarlama ile uğraşan herkesin klasik bir sorusudur kafasındaki; mba yapmalı mı yapmamalı mı? Geçen gün Maltepe Üniversitesi'nin e-mba programı ilanını görünce, mba yapma hislerim yine depreşti. 6,5 kağıt istiyorlar; az para değil. Ama az depreşmiş olacak ki diğerlerini araştırmadım bile:).
İlaç sektöründe çalışan birçok kişi pazarlama kökenli değildir. Böyle bir gereksinim hep hissederler. Genelde, eskiden sadece usta çırak ilişkisi ile işler yürürdü. Özellikle Türk Firmaları için bu durum söz konusuydu. Şimdi onlarda dışarıdan eğitimlerle elemanlarını yetiştirmeye çalışıyorlar. Yabancıların baştan beri eğitim programları vardı. Ama kimse mba eğitimini desteklemiyor maalesef. Desteklese fena mı olur? Ben sektördeki ağabeylerime mba konusu açtığımda, hep "mba bir etikettir!" noktasına gelirler. Yaşdaşlarım biraz daha sıcak bakıyorlar. Yapana da sordum, kötü konuşmadı. Biraz sektör deneyimi sonrası mba iyiymiş gibi duruyor. Bir kelle avcısı ile görüşmede merakımdan ona da sormuştum. Açıkçası o da çok değer vermiyordu. Galiba, daha yukarıları hedefliyorsanız ve de kendinizi de bir ürün olarak görüp pazarlıyorsanız kendinizi farklılaştırmanız gerek. Ama bunun yolu sadece mba değilmiş gibi geliyor bana. Sevdiğim bir müdürüm bana Kotler'in "Principles of Marketing"ini önermişti, biraz ona takılmıştım. Yararını gördüm diyebilirim.
Sonuç olarak, eğitim iyi bir şey, her eğitimden bir şey alınabilir ama sadece mba eğitimi alıp satışlarınızı arttıramazsınız.